Lycka

I dag är det exakt 1 år sedan jag och älsklingen fick veta att vi väntade bebis. Jag minns det som igår. Det var en lördag. Jag köpte ett test på rasten på jobbet. Jag hade haft ont i magen drygt en vecka, men förstod inte vad som var "fel". Så jag skulle göra ett test för att utesluta att jag var gravid. För det trodde jag inte att jag var. Jag hade slutat med p-pillren i april och vi hade sagt att vi skulle börja försöka i augusti-september. Så när jag gjorde testet på kvällen och det visade ett plus så blev jag jätte chockad men givetvis blev vi helt överlyckliga! :D. Det visade sig att jag hade räknat fel på min ägglossning. Men det kändes jätte roligt att vi blev med barn på en gång och att det inte var helt planerat just då.

Graviditeten upplevde jag som bra. Mådde illa i två veckor och sen mådde jag jätte bra fram till vecka 25-30. Då fick jag en riktigt jobbig foglossning. Så det blev sjukskrivning i två veckor och sen fick jag havandeskapspenning.
Förlossningen tycker jag nu i efterhand att den gick bra. Det jobbiga var att epidralen inte ville fungera första gången, så den fick sättas om. Så det tog 4 timmar från jag bad om den tills den började hjälpa. Vattnet gick hemma vid 6 på morgonen. Vid 7 började värkarna. 8 kom vi in på¨förlossningen. Strax efter 12 började jag få riktigt ont. Då hade jag både lustgas och akupunktur. Men akupunkturen hjälpte inte på mig. Vid 14 bad jag om epidralen. Runt 18 började den hjälpa. Sen vet jag inte vart tiden tog vägen fram till 21.45 då krystvärkarna började. Det var en pärs. I 45 minuter höll jag på, men Alva ville inte komma ut. Men efter 2 drag med sugklocka så kom världens vackraste flicka till världen. Obeskrivlig känsla, men total lycka. :)

Vi kom till BB vid 2 tiden på torsdag morgon. Amningen kom igång på en gång och gick över förväntan.
Redan på torsdag eftermiddag började det frågas om och när vi hade tänkt på hemgången. Blev lite stressad av det. Så vi bestämde att vi skulle åka hem på fredagen efter lunch. Tyvärr så fick Alva lite gulsot märkte vi när de gjorde test precis innan vi skulle åka hem. Hade vi vetat det tidigare så hade vi sagt att vi vela stanna en natt till. Men vi åkte hem. Sen fick vi åka in till BB lör, sön och mån. På måndagen hade gulsotsvärdet sjunkit jätte mycket, så vi skulle inte behöva komma tillbaka utan bara hålla koll själva så att hon inye blev nåt gulare.

Nu sitter man här och Alva har redan hunnit bli nästan 4 månader. På fredag blir hon 4 månader.
Det är skrämmande hur fort tiden går. Men man försöker ta vara på dagarna så gott det går.
Det är iaf underbart att vara mammaledig och få vara hemma med världens goaste flicka. Jag njuter verkligen. :)

Det hade gått jätte bra med Alva hos syrran i lördags när hon sov där. Hon hade tagit flaskan utan problem. Hon gillar tydlligen tillägget. Hon hade somnat för natten vid 22.30. Sen hade hon vaknat 03.30 och 06.30 och ätit och somnat om utan problem. Mammas duktiga flicka.
Vi har tänkt att vi ska ge henne lite tillägg på kvällen så att hon kanske står sig lite längre och inte behöver vakna efter bara 2-3 timmar och vilja ha mat igen. Igår kväll somnade hon redan vis 21 i vagnen. Vid 00.15 så tog vi upp henne för att byta blöja och sätta på pyjamas. Då vaknade hon ju så klart. Så då värmde jag 100 ml tillägg blandat med lite bröstmjölk. Vi lade oss i sängen och hon smaskade på så bra och åt upp allt, fast det var jag som gav henne. Sen fick hon tutta. Hon somnade vid bröstet. Så jag lade henne i vaggan. Men då vaknade hon och ville inte somna om där. Så hon fick tutta lite igen och somna. Sen lade jag henne i vagnen i stället. Hon vaknade till när jag lade ner henne, men jag gav henne nappen och gungade på vagnen. Så vid 01.30 sov hon i vagnen och en trött jag kunde äntligen lägga mig och sova. Hon sov nästan 4 timmar i vaggan. 05.15 vaknade hon. Så då tog jag upp henne till sängen och gav henne mat och sen fick hon sova kvar där med oss.

Oj vilket långt inlägg det blev!

Kommentarer
Postat av: Tina

Vad skönt att det gick så bra när syrran din hade henne. :-)

Antar att du hade skoj ute??

2008-06-16 @ 20:50:39
URL: http://tiniwinisen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0