Vecka 24

Bebisen: Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.
Balansorganen i örat har utvecklats och redan nått vuxenstorlek. Bebisen vet vad som är upp och ner, du känner hur den vrider och vänder sig i magen.
Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft.

Du: Livmoderns mått är mellan 22 och 25 cm och mäter 4 till 5 cm ovanför naveln. Magen växer och putar. Om du har mycket magmuskler sen innan graviditeten så kan du klara dig ganska bra. Har du inte det så finns det bra övningar för gravida magar också. Det kan dra och smärta runt livmodern och ner mot ljumsken. Det är lätt att drömma mycket livliga drömmar just nu, det kan vara det undermedvetna som förbereder dig på att ett nytt liv väntar.

Bebben sparkar för fullt nu och det är ju så himla mysigt! =) H*n är speciellt livlig på kvällen när jag har lagt mig och på morgonen när jag precis har vaknat. Det har till och med hänt att jag har blivit väckt av att Bebben buffar runt så mycket. Har nu gått upp ca 8 kg. Det börjar redan bli tungt. Har börjat fått ont i ryggen och känner mig allmänt osmidig. Men det hör väl till.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0